همه چیز در مورد کاشت رازیانه

 

 

رازیانه

نام علمی : Foeniculum vulgare
خانواده :Apiaceae                   

رازیانه از قدیمی ترین گیاهان ادویه ای می باشد که در اکثر فارماکوپه های گیاهان دارویی برای میوه آن خواص دارویی ذکر شده است . منشأ آن نواحی مدیترانه و جنوب اروپا  گزارش شده است و در اکثر نقاط جهان مانند جنوب و مرکز اروپا ، هند و چین و ژاپن و کشور های آفریقایی کشت می شود .

 خواص و موارد مصرف :

تمامی پیکره این گیاه حاوی اسانس می باشد و اسانس آن در صنایع دارو سازی ، نوشابه سازی ،

غذایی و آرایشی و بهداشتی مصارف فراوانی دارد . از مواد مؤثره آن برای درمان سرفه و دل درد استفاده می کنند . اندام های مختلف رازیانه ضد نفخ و ضد دل درد و دل پیچه و محرک تولید شیر می باشد . از جمله مصارف غذایی مانند سیاه دانه و کنجد بر روی نان به عنوان طعم دهنده استفاده می شود همچنین به عنوان گیاه زینتی نیز کاربرد دارد .  

گیاه شناسی :

رازیانه گیاهی علفی و چند ساله از تیره چتریان که عمر آن به چهار تا پنج سال می رسد .  دارای ریشه ای غده ای و دوکی شکل راست و عمیق ، ساقه ای تو خالی که ارتفاع آن به 5/1 تا 2 متر می رسد . گلها زرد رنگ به صورت چتر مرکب برگها سبز رنگ ، متناوب و مانند شوید می باشند . میوه رازیانه فندقی و رنگ آن سبز یا قهوه ای می باشد . وزن هزار دانه 3 تا 5 گرم می باشد .

 

 

عوامل محیطی :

 رازیانه گیاهی مدیترانه ای است که هوای گرم را برای رشد و نمو می پسندد و کشت آن در مناطقی که تابستان طولانی و زمستان زیاد سرد نداشته باشد توصیه می شود . در زماستانهای طولانی و بسیار سرد ریشه دچار سرمازدگی شده و گیاه به طور کامل خشک می شود . درجه حرارت مطلوب برای جوانه زنی 15 تا 16 درجه سانتی گراد می باشد . نسبت به انواع خاک ها و آب شورسازگاری دارد ونسبتا مقاوم می باشد و آستانه تحمل آن به شوری طبق گزارشات علمی تا 10 دسی زیمنس بر متر می باشد .  پی اچ بین 5 تا 8 برای آن مناسب است .

کاشت رازیانه :

زمان کاشت : اوایل بهار ( اواخر اسفند )

روش تکثیر : از طریق بذر

روش مناسب کاشت : کشت مستقیم (بذر)

تراکم کاشت : ---- بوته در متر مربع

فواصل کاشت ردیفی :  بوسیله خطی کار غلات روی ردیف 20 cm وبین ردیف 50 cm

بذر مورد نیاز :  کشت ردیفی انجام می شود و 8 تا 10 کیلوگرم هم نیاز بذری هست

عمق کشت بذر 2 تا 3 cm

خاک مناسب :  لومی رسی و غنی از عناصر غذایی  

اندام مورد استفاده : دانه

عملکرد : در سال اول حدود 500  کیلو گرم و در سالهای بعد بین 1 الی 2 تن درهکتار

 ملاحظات کاشت رازیانه

* کشت پاییزه رازیانه در مناطق با زمستان معتدل در اواسط پاییز ( آبان ) انجام می شود و بذر ها در بهار سال بعد در درجه حرارت 6 تا 8 درجه رویش دارند .

* کاشت رازیانه به صورت ردیفی و با استفاده از ردیف کار غلات انجام می گیرد .

* پس از کشت رازیانه باید زمین آبیاری شود .

* بذر های گیاهان دو ساله رازیانه از نظر قوه نامیه برای کشت توصیه می گردد .

* در کشت بهاره چون رازیانه دوره رویشی نسبتا بلندی دارد لازم است کاشت در اوایل سال (اواخر زمستان و اوایل بهار) انجام پذیرد .

* در مناطقی که تابستانهای خیلی گرم دارند مانند بوشهرگیاه یکساله می شود

* به دلیل وجود بیماریهای مشترک بین رازیانه و اکثر گیاهان تیره چتریان مانند هویج ، انیسون ، شوید و زیره تناوب کشت با آنها مناسب نمی باشد .

* رعایت زمان کاشت نقش زیادی در عملکرد محصول و کیفیت اسانس رازیانه دارد .

مدیریت تغذیه و آبیاری

رازیانه در طول دوره رویش به مواد غذایی نسبتا زیاد و آب کافی نیاز دارد . باتوجه به حساسیت ریشه رازیانه به کود های حیوانی نپوسیده توصیه می شود کودهای حیوانی کاملا پوسیده اواخر تابستان به خاک اضافه شود . کمبود مواد و عناصر غذایی خاک علاوه بر کاهش عملکرد مقاومت گیاه در مقابل سرمای زمستان را کاهش می دهد و به همین جهت در فصل بهار 40 تا 50 کیلوگرم ازت به عنوان سرک و در پاییز 80 تا 100 کیلو گرم فسفر و 40 تا 60 کیلو گرم پتاس پیش از کشت توصیه می شود .

برداشت

به دلیل عدم هم رسی در میوه رازیانه و امکان ریزش بذر قبل از ریزش بذر و با سفت شدن بذرها و تغییر رنگ آنها توصیه به برداشت رازیانه می شود . زمان مناسب برداشت در سال اول حدود اوایل مهر و در سال دوم و سوم اوایل شهریور می باشد . پس از برداشت باید نسبت به خشک کردن بذر ها در سایه یا با استفاده از دستگاه خشک کردن اقدام نمود .

سؤالات رایج

رطوبت مجاز برای نگه داری بذر رازیانه چقدر می باشد ؟ 11 تا 12 درصد

استفاده بیش از حد از عنصر ازت در تغذیه رازیانه چه نتیجه ای دارد ؟ سبب تحریک بیش از اندازه رشد رویشی گیاه و اختلال در رشد زایشی (گلدهی و تشکیل میوه) وکاهش شدید عملکرد می شود  .

بذر مورد نیاز جهت یک هکتار رازیانه چقدر است ؟ 8 تا 10 کیلو گرم

بهترین زمان های آبیاری رازیانه چه موقع می باشد ؟ ابتدای رویش گیاه ، مرحله تشکیل ساقه و مرحله نمو گلها می باشد .

قوه نامیه بذر رازیانه تا چند سال حفظ می شود ؟ 2 الی 3 سال

 

 

نظر بدهید
*
Filters
Sort
display